Blogg, refleksjonsnotat

Blogg, Refleksjonsnotat.

Eksamen er i gang igjen, og denne gangen skal vi bygge vår egen nettside til et produkt eller tjeneste vi har valgt selv! Vi ville tilby et produkt som kunne hjelpe mennesker med en mer lettvinn løsning enn det var på markedet. Vi var innom en del, men noe av det som tente oss i teamet mest var mensprodukter. Vi ville tilby et abonnement som gjorde det enklere for forbrukere – vi kan jo tilby dem hjemleveranse av sanitærprodukter! Som sagt så «gjort».

Vi iverksatte planen, vi fant et navn vi syns passet til produktet og ikke minst design og farge. Fargen ble babyrosa, og logoen og designet ble enkel, lukrativ og behagelig.

Vi satte opp nettsiden vår i Shopify, et godt sted å sette opp sin første nettside på. Vi kunne sette opp i WooCommerce også, men vi valgte som sagt Shopify.

Både motivasjon, problemer (både store og små), og ting som gikk som smurt både kom og gikk. Alt kunne gå smerte og knirkefritt til å plutselig kunne stå stille. Om omvendt – at det løsnet. Jeg tenker at det er en del av læreprosessen og at dette er vanlig. Og så gøy som det er når det løsner og når det går fremover!

Jeg var inne på Plan sine sider etter et google søk, og kom på ting jeg aldri har tenkt over. Kvinner, jenter og damer i flukt. De har mensen. Og i deres situasjon er det ikke bare å kjøpe seg tamponger eller bind. Vi vil hjelpe, og vi tenkte at litt av vår inntekt vil gå til Plan som igjen vil gi pengene videre til formålet om å hjelpe flyktende kvinner med mensprodukter – fordi det blir jobbet med.

Det var uhyre viktig å kartlegge andre aktører på markedet og hvor de står i forhold til deg selv konkurransemessig. De er jo selvsagt både 1 og 10 hestehoder foran, men vi tenker å tilby kundene noe nytt. I tillegg til det vil vi gjøre en forskjell for andre kvinner som ikke har de godene som vi i Norge har.

Vi har gjort nødvendige analyser og kartlegging av konkurrenter og vi har håndtert både logistikk, markedsføring og kunderservice. Under markedsføringsdelen så trodde vi at vi kunne mye, men på et tidspunkt ble vi usikre om hvordan offentlig markedsføring fungerer og hvordan det fungerer i henhold til markedsføring mot barn. Det viste seg at vi hadde rett i det vi trodde, men at det alltid er greit å dobbeltsjekke dersom man er usikker.

Vi lagde en OKR, som er en forkortelse for Objective and Key results. Kort fortalt er det er et system som gjør det enklere for en selv å følge opp planen og hva som skal gjøres. Vår OKR hjalp oss veldig. OKR var en del av vår lanseringsstrategi til nettsiden.

Det ble laget en lanseringsstrategi som i bunn og grunn gikk ut på at vi skulle begynne lavt for så å strekke oss oppover, noe som vi føler ville passet til vår bedrift.   

Please follow and like us:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *