Du kjære LinkedIn!

Personlig har jeg hørt tidligere at LinkedIn er som Tinder, bare at det handler om jobbsammenheng i stedet for kjærlighet. Men for all del, man kan sikkert finne kjærligheten på LinkedIn også. Det er bare det at LinkedIn ikke er laget for akkurat den type relasjoner.

 På LinkedIn legger man blant annet ut om sitt arbeidsliv, sin tidligere karriere, hva man søker etter og hva slags kurs du har tatt eller vært igjennom. LinkedIn er som en digital CV! Men LinkedIn er ikke bare en digital CV som det ble påstått før i tiden, men er også ifølge «Mr LinkedIn» Christoffer Bertilsson en dynamisk arena der du kan engasjere kunder og bygge en fanbase (blogg.bisnode.no). Den beste kanalen for å komme i kontakt med riktig beslutningstakere er LinkedIn.

LinkedIn er et nettverk som samler arbeidstagere eller arbeidssøkere fra hele verden, og ifølge Wikipedia er det 313 millioner registrerte brukere fra over hele 200 land og territorier (pr august, 2014).

Ifølge Wikipedia er nettverket opprettet i 2002 i Mountain View, California, 2002 av Konstantin GuerickeReid HoffmanJean-Luc VaillantAllen BlueEric Ly.

 Hvordan fungerer LinkedIn? Og hvordan kommer man i gang?

LinkedIn fungerer ved at man oppretter en profil på LinkedIn appen. Deretter har man en rekke valg. Som jeg har nevnt tidligere legger man ut sin arbeidsfortid. Man trenger ikke å legge ut alt hvis man ikke vil, og man kan velge om profilen din er sterk, middels eller svak. I starten er det litt forvirrende til tross for at det kan minnes litt om den bedre kjente Facebook. Nå er ikke LinkedIn et sosialt media, i den grad som Facebook er, men har man kjennskap til Facebook, skjønner man hvordan man skal navigere seg frem på LinkedIn. Både på LinkedIn og Facebook kan man knytte kontakter fra hele verden, man kan knytte seg til venner og man kan følge både handelsbedrifter, tjenesteytende bedrifter, organisasjoner og frivillige organisasjoner.

Utdannet.no tilbyr også kurs i LinkedIn og skriver følgende: LinkedIn er verdens største profesjonelle nettverk med over 567 millioner medlemmer verden over. LinkedIn har circa 1,1 millioner norske medlemmer, og kan derfor potensielt bli en god markedsføringskanal for din bedrift eller organisasjon.

I dette kurset lærer du å annonsere på LinkedIn. Du lærer å lage annonser, definere en målgruppe, velge et budsjett og analysere effekten av markedsføringskampanjene dine ved hjelp av LinkedIn og Google Analytics. Kurset dekker, kort fortalt, alt du trenger for å komme raskt i gang med annonsering på LinkedIn.

Her seg jeg at Utdannet.no har kommet frem til høyere brukerregister enn Wikipedia, men som nevnt er Wikipedia sin snart 5 år gammel og er fra 2014. Det viser at allerede i 2014 var LinkedIn godt i gang og at nettverket har økt! LinkedIn skriver selv at de har 546 millioner brukere i hele verden.

I følge Bisnode Norge er året 2019 man bør begynne å bruke LinkedIn! – LinkedIn er under kraftig utvikling, og jeg vil si de nå er der Facebook var i 2010 og Instagram i 2013. Du kan få «likes» for bare noen øre og masse gratis engasjement. Derfor mener jeg det er viktig å satse på LinkedIn nå, oppfordrer Bertilsson.

Appen er for øvrig gratis, men man kan betale en viss sum og få Premium.

Hvorfor bør du være på LinkedIn?

Ifølge Erik Sperre så finner han alle sine kandidater på det digitale nettverket, enten gjennom sine kontakter eller at hans kontakter, tipser han om andre. Når du dukker opp i et søk på LinkedIn er det stor mulighet for at du faktisk kan komme til førstegangsintervju på det. Personlig vil jeg anbefale og legge litt tid og «krefter» i en sterk LinkedIn profil, finne dato og tid du har tatt eventuelle kurs, la andre vite hva slags arbeidsfortid du har og hva du gjør av eventuelle frivillige organisasjoner. Finn frem gamle papirer og få det ned på den digitale plattformen er mitt råd. Trd.by tilbyr deg 7 enkle tips til hvordan du kan få en sterk LinkedIn profil.

1: Ha kontaktinfo – Legg ved både/enten telefonnummeret ditt og epost adressen din.

2: Bruk LinkedIn profilen din som en CV – List opp de stillingene du har hatt tidligere og skriv en beskrivelse av arbeidsoppgavene dine under.

3: Vær nøytral – Hold deg profesjonell.

4: Del gjerne, men ikke for mye – Hvem er dette interessant for?

5: Følg bedriften du liker – Følg med på retningen du vil inn i.

6: Bruk nettverket ditt – Her kan både kolleger og tidligere kolleger, venner og bekjente hjelpe deg, og du får mulighet til å hjelpe andre. Også med rangering.

7: Ha mange kontakter – Her dukker det opp flere muligheter dersom du har fler kontakter i nettverket ditt.

Største forskjellen på en CV og din «CV» på LinkedIn, er det er strenge krav på CV i papirformat. CV`en skal være på 1 side (max 2!). Men på LinkedIn er det ingen grenser. Kjør på! Her lar de deg fortelle om jobbene, hva din stilling gikk ut på, og du kan skrive kurs på kurs på kurs.

En av mange grunner til å være på LinkedIn er at LinkedIn fungerer som en søkemotor. Hvis du vil bli funnet, må du bruke relevante søkeord i profilen din. Er du interessert i markedsføring, må du også bruke dette ordet og andre relevante ord i konteksten til markedsføring.

Grunnen til at du bør være på LinkedIn er rett og slett for å bli attraktiv eller mer attraktiv i jobbsammenheng. Mange arbeidsgivere har LinkedIn, og er du selv på plattformen er det et pluss.

Min personlige erfaring:

Enda noe å følge med på. Jeg elsker sosiale medier, selv om LinkedIn ikke havner i samme kategori som sosial medie som Instagram, Facebook og Snapchat. Jeg er også en ihuga bloggleser, så det gjelder å ha tunga rett i munn. For å få litt hjelp til å følge med i denne «verdenen» får jeg litt hjelp av Morten Hegseth og Vegard Harm i form av VG TV og nettopp Instagram.

Jeg (eller vi i klassen) fikk et råd av Christine Calvert (som hadde oss litt i forelesningene Markedskommunikasjon om å lage oss Twitter og LinkedIn. LinkedIn lagde jeg fortløpende og Twitter hadde jeg fra før (ikke det at jeg bruker det, men). Jeg fant rett og slett ikke kjærligheten med Twitter! Jeg begynte å bygge profil på LinkedIn, men så dabbet interessen min av. Men nå er jeg i gang igjen, og jeg har funnet kjærligheten. Det deles så mye nyttig! Jeg har knyttet meg til noen kontakter som er flinke til å dele kunnskap, blogginnlegg ol. Jeg har gratisversjonen, altså basic, men på sikt kan det være jeg oppgraderer til premium. Jeg får se hvor mange søk jeg dukker opp i, og hvem som har vært innom profilen min – og det er SÅ gøy!!! Mitt mål er å være skikkelig god i jobben min, med god og stor gjennomføringsevne! Og jeg får stadig tips om steder hvor de søker etter nye ansatte. Og følge med på arbeidslivet digitalt er ikke bare lærerikt, hvor man kan lære om forskjellige bedrifter, men det er også innmari morsomt. Jeg har ikke delt så mye enda, fordi jeg er fortsatt i «utdanning» om appen og LinkedIn, men nå har jeg fått meg en sterk profil og lagt inn CV. Jeg kan anbefale LinkedIn til alle!

Mvh Karoline Halvorsen

Linker:

https://blogg.bisnode.no/2018-%C3%A5ret-du-b%C3%B8r-satse-p%C3%A5-linkedin

https://trd.by/aktuelt/2018/12/18/Derfor-b%C3%B8r-du-v%C3%A6re-p%C3%A5-Linkedin-18081312.ece

http://www.ansa.no/artikler/hvorfor-bor-du-vare-pa-linkedin/

Please follow and like us:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *