Business Model Canvas

Forretningmodell er i utgangspunktet hvordan en bedrift skal gjøre. Forretningsmodeller kan være både komplekse, slik som økologimodellen ankskueliggjør, og enkle. De enkleste stiller bare tre spørsmål: Hvem betaler for varen/tjenesten? Hva betaler de? Og hva betaler de for? (Krokan Arne, 2015, 138). Innovasjon Norge sier:
Forretningsmodell skal fungere både dokumentasjon og skal være en dynamisk plan som justeres i takt med ny kunnskap. Vurder, revidér og oppdater forretningsmodellen hyppig.

Et grunnlag for å forstå forretningsmodellene er endret siden industrisamfunnet start for over 150 år siden. Ny teknologi og nye energiformer som elektrisitet gjorde det mulig å produsere varer på andre måter enn tidligere. Henry Ford innførte blant annet samlebåndet, der det ble produsert biler. Hver person som utførte jobben hadde sin oppgave, og de vek ikke fra den. Dermed ble det laget biler i høy hastighet, fordi alle visste hva de skulle gjøre, og holdt seg til det.

Business Model Canvas er en modell som er utviklet av Alexander Osterwalder og er i et hjelpemiddel som hjelper både store og små bedrifter med en forretningsplan. Både når det gjelder utvikling og når man skal starte en forretningsplan fra starten av. Innovasjon Norge anbefaler bedrifter å ha Business Model Canvas. 70 % av nyetablerte selskaper overlever ikke sine 5 første år, og hele 50% feiler første året! Business Model Canvas består av 9 forskjellige og ulike byggeklosser. Verdiløfte, kanaler, kunderelasjoner, kundesegmenter, ressurser, nøkkelaktiviter, samarbeidspartnere, inntektsstrøm og kostnader (e-studie.no). BMC foretrekkes av mange bedrifter, blant annet Innovasjon Norge.

Hvorfor skal man bruke Business Model Canvas? Modellen er lett å bruke og modellen er også dynamisk, dessuten er den en enkel modell som gir en god oversikt samtidig som den har et innhold av konkrete punkter.

De 9 byggeklossene er viktig å ha med seg, og ha en godt gjennomført forretningsmodell.

Litt om de 9 byggeklossene: Verdiløfte sier noe om hva du tilbyr, og hva du kan tilby kunden, kanaler er hvor og hvordan du når kundene dine, kunderelasjoner er hvordan du skal forholde deg til kundene dine, kundesegmenter er hvem du tilbyr, ressurser sier noe om hva du trenger, nøkkelaktiviteter er hva som du må gjøre, samarbeidspartene sier noe om hvem som skal hjelpe deg dersom du ikke strekker til selv, inntekststrøm er hvordan inntektene dine ser ut og hvor de kommer fra mens kostnader forteller om hva slags kostnader du har, hvor de kommer fra og hva ting koster. Jeg legger med en link der det blir fortalt hva de ulike byggeklossene er. Ta en titt på: https://www.youtube.com/watch?v=IP0cUBWTgpY

Her kommer det noen lenker til andres forklaringer fra en Business Model Canvas er: https://www.innovasjonnorge.no/no/grunder/fra-ide-til-suksess/slik-lager-du-en-forretningsmodell/ , https://en.wikipedia.org/wiki/Business_Model_Canvas , https://estudie.no/business-model-canvas/

Kilder: Arne Krokans Det friksjonsfrie samfunn, estudie.no, Wikipedia, YouTube (link i blogginnlegget)

Please follow and like us:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *