Delingsøkonomi og Uber

Har dere hørt ordet delingsøkonomi? Og vet dere hva det betyr? Å dele noe vil si at vi gjør ressurser vi selv eier eller disponerer tilgjengelig for andre i en eller annen form eller kontekster (Krokan Arne, Nettverksøkonomi, 126). Den dag i dag har man både fysiske og digitale ting. En fysisk ting er noe du kan låne, gi bort eller selge. Hvordan skal du gi bort eller selge en digital ting? Er det lov? Eller har noen satt opp en sperre slik at det du handler på nett bare er på en enhet eller konto du disponerer? Og er det lett å dele det? For eksempel Spotify, så kan du dele med andre. Men da blir man selv logget ut. Sånn eksempel har man også på Tv2 Sumo. Du kan dele, men da blir du selv logget ut. Delingsøkonomi er sånn som Airbnb og det blir mer og mer vanlig. At man låner bort i stedet for å kjøpe og selge. For at delingsøkonomi skal kunne fungere er man nødt til å ha tillit til det.

Delingsøkonomi er forretningsmodeller som er basert på transaksjoner mellom privatpersoner, formidlet gjennom digitale plattformer. Delingsøkonomi utnytter at nettsider og mobilapper gjør det lettere for koble tilbydere og å finne hverandre, og reduserer transaksjonskostnader. Forretningsmodellene bygger ofte på å gjøre det enkelt å leie ut eiendeler som er ubrukt det meste av tiden (Wikipedia).

Nå skal jeg ta for meg Uber. Er jeg for eller i mot? Og hva er egentlig Uber?
Uber Technologies Inc. er et internasjonalt transportnettverksselskap med hovedkvarter i San Francisco i California. Selskapet utvikler, markedsfører og drifter mobilappen Uber som formidler kjøreoppdrag mellom passasjerer og Uber-tilknyttede sjåfører som benytter sine egne biler i transporten (Wikipedia). Uber kommer i tre varianter og det er Pop, Black og XXL der det er forskjellig standard og priser. For å gjøre Uber, må man registrere seg og lage seg en konto, og betalingen skjer umiddelbart etter endt tur. I Uber er det lave transaksjonskostander ettersom brukerne bruker lite tid og ressurser på både bestilling og betaling i forhold til en vanlig taxi. For i seg selv er Uber noe som tar deg fra A-B. I et kjapt søk på Google ser man at det er noe uenighet om Uber en en delingsøkonomi eller ikke, og Bergens Tidende skriver:
Bruken av ordet delingsøkonomi om Uber har hittil vært villedende og misvisende. Delingsøkonomi er når du samkjører med naboen til jobb, eller når du låner ut sofaen til en reisende. Uber er ikke annet enn det tradisjonelle kapitalistiske ansettelsesforholdet, hvor en arbeidstaker selger sin arbeidskraft mot å få tilbake en del av verdiskapningen den har vært med på skape. Det eneste Uber tilfører det norske arbeidslivet, er enda mer utrygghet (Wichstad Eirik, 2016).

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/5V49MK/hva-er-egentlig-delingsoekonomi

Fordelen med å ta Uber er at du får vite en ca pris på turen din før du starter og det er billigere enn å ta taxi. Man skal gi en vurdering av sjåføren, og det gjør man via appen. Om sjåføren faller under de andre, får han ikke lov til å kjøre på en stund.

I Norge er det påbudt med løyve. Et løyve er en godkjenning fra myndighetene på at man oppfyller kravene til å drive transportvirksomhet i en eller annen form. Et løyve gir dermed markedsadgang. Når man etter søknad får tildelt løyve, får man samtidig utstedt ett eller flere løyvedokumenter som bekrefter at man har løyve (Krokan Arne, Nettverksøkonomi, 130). Det er en ulempe i Norge angående Uber, og Uber ble etterhvert nedlagt i Norge. Selv om Uber ikke er gammel har det likevel klart å bli verdsatt til mangfoldige milliarder og er et av tidenes raskest voksende selskaper. En annen ulempe med Uber er sikkerhet. Er passasjerene ordentlig og forsvarlig sikret? Innenfor Uber varierer prisene. Dersom det er rushtrafikk så øker prisene. Vanlig Taxi i Norge er underordnet forskjellige priser, men ikke like markante som Uber.

Så, er jeg for eller i mot? Jeg ville aldri tatt Uber, da betaler jeg heller mer penger for taxi. Taxisjåfører er ingen mellommann slik en Ubersjåfør er. Jeg vil ikke si at jeg er imot Uber, men jeg er heller ikke for.

Kilder: Arne Krokans Nettverksøkonomi, Sol.no https://sol.no/motor/fem-grunner-til-at-uber-kan-revolusjonere-maten-vi-tar-taxi-pa/69961066 og, Wikipedia, VG og Bergens Tidende.

Please follow and like us:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *